|
Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
Αθήνας (1949 - 1953). Το 1954 με υποτροφία του γαλλικού
κράτους πήγε στο Παρίσι. Οι νεκρές φύσεις με καρπούς,
μπουκάλια και αντικείμενα αναπτύσσονται συμμετρικά στο
χώρο από κάθετους άξονες και διακρίνονται για την
αληθοφανή χρωματικότητα τους, τις ανεπαίσθητες τονικές
διαβαθμίσεις που δημιουργούν οι ακμές του χαρτιού και
την καλλιέπεια των μορφών με τη «βελούδινη οπτικότητα»
των επιφανειών τους. Παρουσίασε το έργο του σε πολλές
χώρες του εξωτερικού, Παρίσι, Στοκόλμη, Ν. Υόρκη,
Μόναχο, Βρυξέλες κ.α. Έργα του υπάρχουν σε πολλά μουσεία
στο
Musee d’Art
Moterne
Παρίσι, στο
Centre Georges Pompidou,
Musee d’Art
Moderne du Val de Marne,
Musee des Beaux
-
Arts d’
Ixelles
,
Hamburger Kunsthalle,
Sprengel Museum,
Museum
der Moderner Kunst,
Museum of Moderna Art,
New York,
Museum Boymans van Beuningen
κ.α. |
|
Pavlos was born at Filiatra (Peloponnese) in 1930. In
1947 he moves to Athens and in 1949 he enters the School
of Fine Arts of Athens from which he graduates in 1953.
In 1954, thanks to a scholarship from the French state,
Pavlos goes to Paris and spends his time drawing at the
Academie Grande
Chaumière while, at the same time, he visits many
museums and galleries in Paris and Europe.
He returns to Athens in 1955 and works in the fields of
theatre and advertising. In 1958 he wins a scholarship
from the State Scholarships Foundation of Greece for a
three-year stay in Paris. It is at this time that he
gets acquainted with the New Realists set up by Pierre
Restany and he also gets to know Giacometti, Calder,
César, Dubuffet and others.
He gives up painting
and starts cutting up magazines and posters creating
works with fine machine cut strips of paper (affiches
massicotés).
He exhibits his first work in 1963 at the Salon des
Realités
Nouvelles where Pierre Restany noted the neo-realistic
character of his works. |