
Σημείωση
Στο πίσω μέρος αναγράφονται τα στοιχεία καταγραφής του
έργου στο αρχείο του Καλλιτέχνη:
A/1932/21
1932 - έτος δημιουργίας του έργου
21 αύξων αριθμός περιγραφής του έργου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ
ΕΛΕΝΗΣ Σ. ΝΙΚΗΤΑ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΚΥΠΡΟΥ
Εικονίζεται σελ. 219
ΕΚΘΕΣΗ
Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, 1976
Η
Κερύνεια
ζει
- 1978
Note
On the back are the registration data of the work in the
artist's archive: A/1932/21
1932 - year of creation of the work
21 serial number of the description of the work.
BIBLIOGRAPHY
ADAMANTIOS DIAMANTIS
HIS LIFE AND WORK
ELENIS S. NIKITA
CYPRUS BANK CULTURAL INSTITUTION
Illustrated p. 219
EXHIBITION
National Gallery Alexandros Soutsos Museum, 1976
Kyrenia lives - 1978
Γεννήθηκα στην Κύπρο το
1900 και φοίτησα στο κυριώτερο σχολείο Μέσης Παιδεία στη
Λευκωσία, το Παγκύπριο Γυμνάσιο. Το 1923 τέλειωσα τις
σπουδές μου στο Βασιλικό Κολέγιο Τέχνης του Λονδίνου και
επέστρεψα στην Κύπρο όπου εργάστηκα μόνος και δίδαξα
τέχνη στο παλαιό μου σχολείο μέχρι το 1962. Το 1950
παρουσίασα μια αναδρομική εκθέση των μαθητών μου στην
Αθήνα. Παράλληλα εργάσθηκα για τη συλλογή εργών Λαϊκής
Τέχνης και οργάνωσα το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Κύπρου.
Η ζωγραφική στάθηκε η κύρια
απασχόλησή μου - ‘Η Κύπρος, με
τις σκηνές της, τα χωριά της και τον κόσμο της το κύριο
ενδιαφέρο μου. Με έχουν εντυπωσιάσει οι παραδόσεις, η
γλώσσα, η ενδυμασία, η ηθική συμπεριφορά και τα έθιμα
που το νησί κληρονόμησε σαν ένας ζωντανό ενδιαφέρον από
τους Ομηρικούς και τους αρχαϊκούς καιρούς μέσα στην
μακραίονή του ιστορία. ‘Ο έξω κόσμος έφθανε ως εμένα με
την μορφή βιβλίων και αντιγράφων, αλλά δεν μπορούσε να
με αποσπάσει από το ζωντανό δράμα μίας κόρης,
μισοκρυμμένης πίσω από έναν τοίχο, μίας πραγματικής
Δωρικής <Υδροφόρου>, και από το αιώνιο θέμα της μητέρας
και του βρέφους, ‘Απορρόφησα όλα αυτά και έγιναν ένα
μαζί μου. Σχεδίασα και ζωγράφησα στο εργαστήριο.
Το 1957 έκανα μια
αναδρομική έκθεση στη Λευκωσία με 116 εικόνες και σχέδια
και το 1962 μια έκθεση με 73 εικόνες στην ‘Αθήνα με
πρόσκληση της ‘Ελληνικής Κυβερνήσεως.
Έχω πλήρη συνείδηση του τι
συμβαίνει σήμερα στην τέχνη. Νιώθω πως εκφράζει απόλυτα
την εποχή μας. Θαυμάζω και εκτιμώ την τόλμη, την
εφευρετικότητα της έρευνας του πραγματικού κόσμου για
νέες αισθητικές αξίες. Ωστόσο, διαφωνώ με την
επικρατούσα, ασπόνδυλη μίμηση αυτού του πραγματικού και
εξωτικού υλικού. Επίσης, διαφωνώ με το φαινομενικό
κυνησμό της καλλιτεχνικής έκφρασης και με τον ισχυρό
δεσμό με το παντοδύναμο εμπόριο.
Προσωπικά θα μείνω πιστός
στον κόσμο μου όσο υπάρχει, όσο θα μείνει αληθινός και
ζωντανός, όσο θα εξακολουθεί να εμπνέει τον σεβασμό μου.
Ο κόσμος αυτός μπορεί να είναι ένα πολυμεταμορφωμένο
υπόλειμμα του παρελθόντος. Για μένα, όμως, εστάθηκε μια
αστείρευτη πηγή έμπνευσης.
Α. Διαμαντής
(Βιογραφικό σημείωμα της
έκθεσης το 1964 στο Κοινοπολιτειακό Ινστιτούτο του
Λονδίνου) |